tisdag, maj 19, 2009

Avgiftschock

Idag har vi haft första diskussionen om majoritetens förslag till åtgärder inför 2010, för att få en balans i ekonomin. Vi har haft presskonferens som bla Barometern och Radio kalmar rapporterat om. Det har blivit mycket debatt kring avgifter. Jag och mina Allianskollegor inser att vi behöver nog göra avgiftsförändringar inför 2010. Men det förslag majoriteten lagt är helt utan logik och slår helt blint mellan olika patienter. När vi idag förordade en helhets översyn av avgifterna så att vi så gemensamt som möjligt skulle kunna ta ett beslut om förändringar in för 2010 så avvisades det med att vi inte är beredda att ta ansvar. Uttrycket orkar med används i den politiska retoriken. Jag menar att det är bedrövligt uttryck och machoartat, dvs det är lite coolt att utan underlag och aning om hur ett förslag slår genomföra. Före min del anser jag det mest aningslöst!

Men alla ni som läser får gärna förklara för mig det rimliga i att göra följande förändringar:
* besök i primärvården höjs med 50:- till 200 utan att man ändra besöksavgiften på¨sjukhuset. Vilket betyder att fler kommer frestas att hoppas över primärvården.... Dessutom är det så att primärvården har 200 000 läkarbesök per år, det är vår största verksamhet och slår direkt mot dem som besöker vården mest!
* Ortopediska skor mm det är hjälpmedel för människor som har svårt att gå bl a. Av dessa ska vi ta närmare 3,5 miljoner. Det berör sannolikt mellan 5500 och 10 000 människor. Vad är det rimliga att en så liten grupp individer ska bära en så stor andel av intäktsökningen i landstinget?
* Eller varför ska vi kräva av dem som har behov av hörappat ca 2000 pers ytterligare ca 1 miljon kronor?

Majoritetens förslag slår blint och det slår mot dem som redan är utsatta. Det hade varit bättre att göra en gemensam översyn av höjningarna och få ett avgiftssystem som är rimligt och logiskt!

Inga kommentarer: