fredag, november 27, 2009

Konfrontatorisk majoritet - gagnar det medborgarna

Så var då landstingets budgetfullmäktige över för i år. Det blev som det brukat vara under denna mandatperioden - vänstermajoriteten har alltid rätt - oppositionen har alltid fel och ska förklenas. Det betyder att med något litet undantag så avslog man alla våra yrkanden. Vilken innebär sämre utveckling för demensvården, ingen bättre tillgänglighet vid ungdomsmottagningarna osv.

Men det allvarliga tycker jag är att man som majoritet har satt i system att allt ska avslås. Även när vi riktar uppenbart rimlig kritik mot presenterade förslag som miljöplanen, så vägrar man lyssna. Man har ett helhetsansvar som majoritet och det kan göra att man är rädd och överdrivet försiktig. Men samtidigt är det ju så att man skapar konsekvent konfrontation genom att bara ha ett ord i språket - avslag!

Jag tror inte detta system gagnar utvecklingen av sjukvården och det gagnar inte länet. I principiella frågor ska man självklart hålla i, men i andra frågor måste man som majoritet vara beredd att lyssna till konstruktiva förslag. Det ska jag verkar för att vi gör i en framtida Alliansmajoritet. Jag tror att vi tjänar medborgarna bäst så. Avslag för prestigens och ofelbarhetens skull ser jag inget värde i!

Inga kommentarer: