torsdag, april 30, 2009

lustfylld vår!

I kväll håller jag vårttal vid Hermanstorps bygdegård, det blir väl inte så mycket eld eftersom här är så torrt, Men det blir säkert trevlitg ändå. Jag ska hålla vårtal och har valt temat lust, så här låter det i skriven form (dock ej omgjort för skrift)

Vårtal i Hermanstorp!

Kommer ni ihåg er första vårromans, eller andra eller tredje eller hur många det nu har blivit?
Känslan av värme, nyfikenhet, närhet, - hud mot hud, det upptinad hjärtat som klappar fortare när man ser den kära eller käre? Även om det är ett tags sedan visst värmer det, visst har vi minnen både i hjärnan och i kroppen.

Det är detta hela våren handlar om och som väcker oss om och om igen! Den handlar om lust och attraktion, att upptäcka att känna.

När du på våren ser den första blåsippan, visst är det så att den väcker något?

När du känner värmen när solen kommer tillbaka på vårvintern visst väcker det något?

När du hör fågelkören växa i styrka visst väcker det något?

Om du nu gått och undrat, känt dig lite orolig för vad det är du känner så vill jag nu lugna dig, det är den viktigaste vårkänslan – LUST – som leder till attraktion.

Våren är en lustfylld tid för de allra flesta av oss. Jag tror att vår skapare tänkte så här att de stackars nordborna behöver efter sin grå, kalla vinter något som väcker det till liv, jag ger dem våren som en nästan egen årstid. Vår finns ju på olika sätt i alla delar av världen, men jag tror inte det är i så många delar av världen där den är så uppskattad och så viktig för våra liv och för vår hälsa.

Vad gör vi med vår lust?
- Ja jag hoppas ju att de som är i rätt ålder tar vara på vårens lust för att nya barn ska springa här runt Hermanstorps bygdegård
- Jag hoppas att vi alla vågar släppa ut den så att vi blir attraktiva, inte på något beräknande sätt, men visst blir vi alla lite vackrare på våren, livets lust kommer tillbaka.
- Lusten kan få oss att påta i jorden, rensa upp i gamla skåp, så nya blommor, bjuda grannarna på grillning

För mig som arbetar med sjukvårdsfrågor så handlar lust också om hälsa, din och min hälsa. Lust till hälsa, kan våren hjälpa oss med det?

Ja jag tror det – hälsa skapar vi genom att
• få lust att beröra varandra, en smekning, en klapp en ryggmassage
• få lust att röra oss, det mest hälsobringa, en vårpromenad är aldrig fel
• få lust till att träffa andra, relationer med andra, grillning, kaffe på altanen, pratet om blommorna, vi kommer ut i våren och möts
• få lust att äta gott, vem tänker inte på vårprimörerna, nässelsoppan som snart kan göras, de första rabarberna, den lustfyllda måltiden är en vårmåltid

Så mina vänner om ni inte förstått det än så handlar våren om lust och därför vill jag att vi tillsammans kan utbringa ett fyrfaldigt leve för en lustfylld vår som kan ge oss förnyad hälsa!


En lustfylld vår önskar jag alla!

Inga kommentarer: