söndag, september 06, 2009

Missade affärer när man inte navigerar rätt

- Nej har du köpt en GPS, det är ju det mest ondögia man kan ha... sa någon mig närstående idag när jag kom hem med en ny sådan.

På ett sätt var det rätt, men samtidigt ganska fel. Men uttalandet måste spegla vad hela bilindustrin tänker. Men Navigatorerna som nu finns är något mera än vägvisare som ersätter kartboken. Det är om det fungerar väl en informationscentral som både kan gynna miljö och minska trafikfaror.

Det är ju så att när jag är ute och kör så är man inte alltid 100% koncentrerad, vilket innebär att man ibland missar en hastighetsskylt och då plötsligt står där en plåtpolis - flashar och böterna är där ( nej jag har inte nyligen åkt dit!!) och med den nya hastighetsgränserna så kan påbjuden hastighet variera mellan 30 - 120 km och på vissa sträckor jag kört i länet varierar det väldigt mycket och ofta. Då är risken för en miss ännu större. Men min GPS har jag nästan alltid koll på vad som är rätt hastighet eftersom det också står i den.
Elle du är den större staden och letar parkering, kan ibland var tjurigt, med GPS kan du bli visad till den närmaste och tjänster är på väg som kan tala om om det finns plats dit du åker. På våra allt mer vanlig 2-1 vägar så blir ju konsekvenserna jättestora när en olycka händer och vägen kan bli avstängd en längre tid, då kan min GPS tala om att nu bör du väkja en annan väg eftersom det är stopp på vägen.

Så GPSn är ingen kartbok, den är alltmer en informationstjänst, som borde vara integrerad i bilen. Men när jag nu kollt upp hur olika bilföretag gör så tar man väldigt bra betalt för att installera detta i bilen. Vilket nu ger fristående företag jättemöjligheter att tjäna pengar på att utveckla bra tjänster. Bilföretagen är fortfarande kvar i föreställningen att man säljer bilar, istället för att erbjuda säkra, miljövänliga, föenklade resemöjligheter för den enskilde och dennas familj. Därför tappar man nu bort det som borde vara naturligt - navigatorn är en hygglig inkomstkälla för framtiden och borde vara en del av en bil när man köper den ny, det är snart viktigare än en radio/cd. Men även i denna fråga har bilindustrin navigerat fel!!

Jag vet att detta inte är någon politisk fråga, men hade jag haft studenter i marknadsföring så hade jag använt detta för att illustrera bristande markbnadsförståelse hos företag.!

Inga kommentarer: