måndag, februari 21, 2011

nöjda apotekskunder - men det kan bli bättre

Via Sebastian Hallen fick jag idag koll på en SIFO undersökning som Sveriges Apoteksförening gjort. Den visar att kunderna är mer än nöjda med utvecklingen av hur apoteken fungerar och tycker att servicen blivit bättre sedan omregleringen. Det är skönt att även om en massa sossar inte är nöjda så är kunderna det - vilket ju var målet!!

Men jag vill dock skicka med en liten brasklapp....det kan bli ännu bättre! Jag har mött alldeles för många kunder som inte tycker att det apotek man besökt haft en tillräcklig servicenivå och det har gällt när ett givet apotek inte har en förskriven medicin hemma i butiken. Tidigare kunde varje apotek se om detta läkemedel fanns på ett närliggande apotek, det kan man inte nu. Det förstår jag, det är inte rimligt att man som konkurrent direkt kan se vad andra har i lager. Men den överenskommelse som branschen gjort räcker inte för att hjälpa kunderna. De blir alltför ofta satta i situationen att de får göra ett antal apoteksbesök innan de får tag i rätt medicin. Det är inte en tillräcklig servicenivå! Det är trots allt så att apoteken utför en receptstyrd service och då måste det styra bemötandet av kunderna. Här måste branschen hitta andra IT hjälpmedel så att man som kund lätt kan få svar på var ett läkemedel finns att få tag i när det apotek man besöker inte har det hemma i lager. Om hela elektronikbranschen via tjänster som Prisjakt kan visa upp sin lagersituation på internet för olika produkter måste det vara möjligt även för apoteksbranschen.

Omregleringen har lett till bättre service, men det saknas fortfarande några steg för att det ska bli jättebra!!

Inga kommentarer: