måndag, maj 28, 2012

LO bildar nytt parti!

I helgen hade LO kongress och valde ny ledare. Det blir säkert intressant. När jag läser en del referat från deras kongress och sedan Karl-Petters första tal så är min första slutsats, han tänker ombilda LO till ett parti, men vänta var det inte de man gjorde när S bildades... har jag missat något? LO ordförande säger i sitt tal så är:
"– Vi har förlorat två val"
"- Ett nytt program för full sysselsättning ska tas fram före nästa val."
Så där kanske en ny partiledare bör säga, men jag visste inte att LO förlorade valet, det var väl sossarna som gjorde det. Och någon bör kanske uppmärksamma den nye LO ordförande om att det var ca hälften av hans medlemmar som röstade på S, inte fler. Av det kanske man borde dra slutsatser....Han är inte vald som partiledare och hans medlemmar rösta på flera olika partier. Hur hade det varit om LOs ordförande hade ägnat sig åt det han arbetar med, arbetsmarknads relationer och överenskommelser, hur han ska hjälpa medlemmar och medlemsförbund att lyckas bättre i arbetet för medlemmarnas anställningsvillkor. Den nye LO ordförande lever kvar i en tid som för länge sedan är gången och så länge LO ser sig som ett parti som ställer upp i val kommer medlemsraset fortsätta. Förvisso är jag inte LO medlem men jag är med i ett fack för att det ska arbeta för mina anställningsvillkor inte för att man låtsas vara ett politiskt parti och så tror jag många LO medlemmar känner.

Läs SvD, Aftonbladet.

Inga kommentarer: