tisdag, juni 28, 2011

Räcker Veolia till?

Idag meddelas det att DSB First ger upp Öresundstrafiken och lämnar sitt kontrakt med Region Skåne och övriga län i söder, inklusive Kalmar län. Det är efter en längre tids vånda och förhandlingar beskedet kommer och det är inte helt oväntat. All information har inte spridits om hur DSB skött det hela, men man kan nog redan säga klart att de fuskade till sig upphandlingen genom att lägga ett anbud som inte täckte kostnaderna. Det är allvarligt och jag kan tycka att konkurrensmyndigheten bör titta närmare på ärendet, liksom Eu myndigheter för att motverka att dylikt sker igen.

Av informationen som Region Skåne givit idag är det Veolia som ska ta över och köra tågen, det inger viss oro måste jag erkänna. Veolia har de senaste åren haft ansvaret för trafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan, försiktigt uttryckt har det inte fungerat smärtfritt... Veolia har varken uppvisat kompetens eller organisation för att driva ett litet tågsystem, nu ska de sköta ett riktigt stort, har de kapacitet för det? Jag hoppas för alla pendeltågsresenärer och Köpenhamnsresenärers skull att mina farhågor kommer på skam, men det återstår att se!

Läs Barometern,Radio Kalmar,

1 kommentar:

Anonym sa...

Matchless ämne, är det mycket intressant för mig))))