fredag, mars 11, 2011

Surrealistiskt

Just surrealistiskt kändes det igår när det stod klart att Håkan Juholt  föreslår till partiordförande för sossarna. Jag kom mig inte ens för att skriva något trots att många av mina bloggande kollegor gjorde det ( se Pierre och Sebastian). Men så här ett dygn efter händelsen finns det skäl att göra några reflektioner...
a) Länet är att gratulera - vår del av landet kommer mer i fokus och vi får en socialdemokratisk partiledning som kan vårt läns möjligheter och bekymmer - det är bra!
b) Vem är Håkan, ja det verkar vara frågan som alla ställer sig som inte varit i den inre sosse-kretsen i landet och länet. Det säger något om Håkan och det säger något om det socialdemokratiska partiet, det är när det kommer till ledande personer ett ganska elitistiskt parti där bara några få får plats på scenen samtidigt, trots att det (åtminstone har varit) är ett stort parti. Men det illustrerar att Håkan Juholt varit en väldigt smal politiker under sina 16-17 år i riksdagen, utrymmet för åsiktsöverraskningar är därmed ganska stora...
c) Till skillnad från många av våra andra riksdagsmän så har Håkan inte heller deltagit i länsdebatten. Antalet debattartiklar de senaste åren från honom i angelägna länsfrågor är såvitt jag kan se få och det gör att om han ska bli en positiv kraft för länet i sin nya roll så har han inte hitintills riktigt visat vad den kan innebära.
d) Till sist önskar jag Håkan lycka till i sin nya roll, lite lagom, han torde behöva det;)

Se annan media: Barometern, Östran, DN

Inga kommentarer: