söndag, januari 29, 2012

Vem tar ansvar för övergivna resenärer?

Visst är det fantastiskt med tåg och med möjligheten att ta tåget istället för bilen. Och det funkar ju ofta väldigt bra. Men vem tar ansvar när det inte fungerar som det ska.

Igår var vi i Växjö på kulturnatt, en alldeles fantastiskt trevlig kväll med måleri, smycken, musik och eldslukare m m. Mycket folk rörde sig på stan i Växjö, så även om det var kallt så värmde det. Det är ju numera så gott ordnat att sista tåget från Växjö mot Emmaboda - Kalmar går strax efter halv tolv, vilket gör att man kan ha en god kväll och ändå ta tåget hem. Väldigt bra! När vi kommer till perrongen, ser vi strax tåget på väg in, det stannar dock några hundra meter bort och blir stående. Av en ren händelse får vi höra av någon som talar i mobil med någon ombord på tåget att det skett en olycka - man har kört på en person. Sedan händer inget... Vi väntar på denna perrong i mer än 30 minuter, ser ljuset från tåget, ambulans passera, men ingen info varken på skyltar eller i högtalare. Jag kan dock hitta en pusselbit till info via en App som kopplar till trafikverkets system att tåget är inställt - med uppmaning kontakta Skånetrafiken. Jag ringer både skånetrafiken och kronobergstrafiken, bara stängda telefonväxlar svarar... Så vad gör man då? Vem har ansvar? Eller kan man lämna passagerare utan besked och utan hjälp?

Det är inte acceptabelt att trafikverket inte ger information om trafikläget till väntande passagerare och det är inte ok att Öresundstrafiken inte har en service som fungerar så länge trafiken är igång. Att låta övergivna passagerare skaffa hotellrum eller taxi eller... Och. Lämna dem åt sitt öde är inte ok. Här finns en uppenbar förbättringspotential!

Inga kommentarer: