tisdag, november 11, 2008

att se det stora istället för det lilla

Jag har ikväll varit på en alldeles jättetrevlig teater. Frieriet en föreställning av Tjechov med panikteatern. Som publik satt vi mitt i scenen, serverades bortsj soppa och småpratade med varandra och skådespelarna tills det hela blen en scen... Frieriet håller i pjäsen på att komma bort därför att friaren och kvinnan fastnar i gräl om de små detlajerna som vem som äger en liten inäga eller vems jakthund som är bäst...

Jag tror att Tjechov fångade något viktigt med denna lilla pjäs - vi månniskor tappar ibland det viktiga och fastnar i det enkla och lilla. Det är också lätt att göra i politiken, tjabbla om småsaker och inte fånga de viktiga stora frågorna. I morgon har vi landstingsstyrelse och då hoppas jag vi kan hållas oss i huvudsak till de stora frågorna, såsom hur vi ska satsa på primärvårdens verksamhet och lokaler, eller hur vi ska ge våra en ännu bättre sjukvård genom att forma ett äldreuppdrag osv. Men risken finns att det blir det lilla i debattens hetta. jag ska försöka vara COOL nog att hålla mig till det viktiga för länets invånare.

Inga kommentarer: