onsdag, mars 26, 2008

är lika barnbidrag s politik?

I går skrev jag om barnbidragsfrågan som Maud med flera väckt till diskusion. Från många håll har jag fått reaktionen at det är bra att markera att vi står för vår värdering om alla barns lika värde. Men från något håll, bl a som kommentar här på bloggen att detär sossigt att vara för ett likvärdigt barnbidrag för alla barn oavsett föräldrar.

Centerpartiets grundläggande värde är alla människors lika värde, barnbidraget uttrycker detta genom att vara lika för alla. Barnbidraget är inget inkomststöd utan ett samhällets stöd för barnets behov oavsett föräldrar. För mig finns det inget sossigt i det. Sosse politik genom åren har varit inkomsrelaterade bidrag och stöd i alla dess former. För att kompensera allehand andra svårigheter i samhället. Konsekvensen har varit tröskeleffekter som minskar arbetsutbudet och som gör det mindre värt att arbeta en extra timme eller lämna bidragsberoende. Ett inkomstrelaterat barnbidrag är ännu en form som bidrar till att skapa tröskeleffekter och minskar de ekonomiska skälen att ta ett arbete. Det är i min värld inte centerpolitik utan har varit sossepolitik som vi nu avvecklar steg för steg.

Min tes är ska det finnas ett barnbidrag då ska et inte bli ett inkomststöd för föräldrar utan fortsätta att vara ett stöd för varje barn, annars kan det vara! Man kan ju också tänka sig riskena med att vissa barn blir utpekade bidragsbarn, vi har tillräckligt med socialstigmatisering beroende på bidrag i olika former. Lägg ner diskussionen - inse att det är fel!

Inga kommentarer: