tisdag, april 20, 2010

Dags för proppen ur för ätstörningsenhet i Västervik

Idag har vi gemensamt i Allianspartierna gjort en markering i Västervik (VästerviksTidning) angående utveckling av ätstörningsvården i norra länet. Vi har sedan flera år tillbaka drivit vänstermajoriteten framför oss för att man ska utveckla vården. I höstas fick vi dem äntligen att avsätta resurser. Till vår bedrövelse och förvåning visar det sig nu att inget har hänt för att utveckla verksamheten. Vänstermajoriteten har inte lyckats få igång ett arbete som gör att vården kan bli mer samlad och utvecklas. Det är bedrövligt att man på detta sätt förhalar fullmäktigesbeslut och ställer patienter i ett sämre läge.

Med tanke på den debatt vi haft den senaste tiden där ledande socialdemokrater sprider osanningar borde man istället ägna sig åt att utveckla vården.  För att travestera en socialdemokratisk slogan "Vi utvecklar vården - vi förhalar den inte" - det är Centerpartiets och Allianspartiernas förhållningssätt. Nu får ni skärpa er - dra ur proppen och visa lite handlingskraft. Till sist påstå inte att det är på G - det är inte korrekt för det har inget hänt med de resurser fullmäktige avsatte för utveckling av ätstörningsvården i norra länet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag fick som mamma till en dotter med ätstörningar sedan dryga två år tillbaka höra talas om dessa pengar nu nyligen och gick mer eller mindre i taket när vi fick reda på att pengar finns och dom anser att det är för lite för att börja göra något åt saken innan det blir mer.
Vi har kämpat och bråkat oss igenom två års vård här i Västervik, bollande mellan barnkliniken och bup kliniken. Vi har några personer som hjälp oss på vägen, men sedan har vi några stora bromklossar hela tiden framför oss.
Själv har jag sagt att en dag kommer jag finnas med som drivande inom den vården, saknaden av olika saker har för mig varit tuff, samtidigt har jag sagt, den dan jag orkar ska ingen mamma/familj behöva gå igenom den karusellen av vård som vi har gjort. Våran dotter kan vara glad att hon har driftiga föräldrar, det har många inom vården kommenterat. Men vad hjälper det dom som inte har det.?
Det ska inte behöva hänga på vård, genom att föräldrarna orkar eller inte orkar driva vissa saker vidare.
Man ska inte som vi behöva ta till hot om att gå ut i media eller så för att få dessa chefer att inse sanningen. Annat vore det om det vore deras egna barn, då skulle vården sett annorlunda ut!
Är mycket tacksam att denna artikel kom upp i tidningen och när jag läste ditt inlägg blev jag peppad och länkade vidare.