måndag, april 26, 2010

Infrastruktur utan trovärdighet

Så presenterade idag de röd-gröna förslag inom Infrastrukturområdet se t ex. DN, SR och Aftonbladet. Det är ett förslag utan finansiering och utan riktig konkretion. Finansieringsfrågan är särskilt intressant eftersom den gamla röd-gröna regeringen underfinansierade sin dåvarande plan med över 60 miljarder. Man lämnade efter sig ett underhållsberg och Perssongropar ( det var sådana man åkte runt och grävde för att tala om att projekt startat - sedan hände inget). Hur har de gjort denna gång? Jo man lovat ut allt till alla inom ramen för ytterligare 120 miljarder, där man ska låna pengar (utan att anvisa hur dessa ska räntas och amorteras) införa kilometerskatt etc. Men totalt räcker det inte ändå. Om man dessutom väger in att det röd-gröna gänget i förra veckan sa nej till en del av regeringens finansiering av infrastrukturen så saknas ännu mer pengar. Har man tappat det ekonomiska ansvaret fullständigt eller tänker man lura väljarna för att vinna valet? Jag vet inte, men förslaget avslöjar det röd-gröna gängets stora svaghet - regeringsförmåga. Man är uppenbart bra på att ställa ut löften, men att prioritera och finansiera det kan man inte komma överens om, så det får vänta.

Sedan är det parodiskt att läsa pressmeddelandet från S i länet där man försöker hävda att det finns pengar till att rusta Tjust- och Stångådalsbanan. I det som idag presenterat finns inga pengar hänvisade till dessa banor. Det är istället så att det är möjligt att det kan komma pengar från satsningen - men det är en bra resa till dess att det finns pengar att satsa. Eftersom paketet inte är finansierat så ser det ut som om S i länet riskerar att bli lika blåsta som väljarna i landet.

Läs gärna Ankersjö och Stefan Tornberg

Inga kommentarer: