Den senaste tiden har det varit ett antal tidningsutspel, senast Barometern, kring pendeltåg och tågutvecklingen i sydost. Just nu är det helt fel att börja peka ut vem och vad som eventuellt kan gå fel i denna process, den är inte färdig!
Men för mig finns det några avgörande skäl till varför denna chans inte kan släppas!
1) Nuvarande trafik når sitt kapacitetstack inom 3-4 år!
2) Staten satsar de närmaste tre åren på helrenovering av Emmaboda - Karlskrona och det vore skandalöst om vi inte gemensamt skapar förutsättningar för en utvecklad trafik när den är färdig. Det kan ske på olika sätt så pendeltågsidéen är inte enda vägen.
3) Skånetrafiken byter nu tåg. Det är gamla tåg, men inte utslitna! Dessa kan vi köpa in väldigt billigt i jämförelse med att köpa nya tågset. Det är en skillnad på ungefär 700-800 miljoner!
4) Med de fd pågatågen får vi en möjlighet att under 7-10 år bygga trafik för att se om det fungerar utan att investerat fast oss i helt nya tåg.
5) Vi har chans att synliggöra en ny flerkärnigstadsregion med en väldigt varierad studie och arbetsmarknad som själv kan skapa tillväxt genom sammanväxningen
6) En flerkärnig stadsregion skapar förutsättningar för en ny regionbildning som kan hävda sig bättre mot de riktigt stora regionerna.
Detta är mina övergripande skäl till att en satsning på renoverade Pågatåg är en viktig del av en framtidssatsning! Nu måste vi gemensamt i vra tre län finna den praktiska och ekonomiska lösning som gör att vi kan enas. Nu gäller det att vara kreativ!
BT-nätverket flaggar för risker med inträdesprov
1 timme sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar