torsdag, juni 17, 2010

Energiuppgörelsen - inget svek men en framgång

När jag för 30-år sedan deltog i kampen mot kärnkraften och var aktiv i dåvarande Linje 3 så trodde jag nog även efter linje 2 vinsten att vi inom 30 år skulle avvecklat eller i varje fall vara mindre beroende av kärnkraften. Till min sorg kan jag konstatera att det har inte hänt - en röst på den linje som Socialdemokraterna då företrädde blev en röst på mer kärnkraft och stort kärnkraftsberoende.

När Riksdagen idag debatterar Alliansregeringens klimat och energiproposition så kommer miljöpartister och socialdemokrater rikta kritik mot mina kamrater i Centergruppen i riksdagen. Men det är en falsk debatt från ett S-parti som aldrig gjorde det man lovade i folkomröstningen - avveckla kärnkraften. Vi har från Centerpartiet under alla dessa 30 år gjort vad vi kunnat för att få tilll en avveckling, men S har haft ansvaret, men inte tagit det! Det är deras oförmåga som gör att vi idag har ett 50% kärnkraftsberoende för elproduktionen, de har inte klarat att styra ut kärnkraften och styra in nya energikällor. De borde ha vett att hålla tyst idag och istället skämmas!!

För min personliga del så tycker jag det är utmärkt med de skärpningar som C riksdagsmannen Sven Bergström fått igenom och som innebär att Kärnkraftsindustrin får ta fullt kostnadsansvar. Med den kunskap jag har tror jag att de innebär att det kommer inte byggas nya kärnkraftverk eftersom det finns ingen som vågar ta dessa finansiella försäkringsrisker. Även om vi säkert kommer se projekt startas de närmaste åren så är sannolikheten stor att de rinner ut i sanden.

Med detta perspektiv så är propositionen en stor framgång för den innehåller väldigt stora insatser för klimatomställning, mer resurser och stabila regler för vindkraft, stora insatser för energibesparingar osv osv. För mig som Centerpartist är detta den stora vinst som motiverar de förändrade spelreglerna för kärnkraften. Skulle inte förvåna mig om man om 30 år kommer säga att idag inleddes den verkliga avvecklingsprocessen av kärnkraften för ingen var beredd att betala för den - i det perspektivet är detta en historisk dag!

Läs gärna de olika media som skriver idag DN, Aftonbladet, SvD, Radio Kalmar eller bloggvänner som Annie Johansson, Christina Davidsson, Gustav Andersson

Inga kommentarer: