måndag, mars 29, 2010

Nu lyfter valballongerna i Kalmar

Jo jag vet att jag inte borde lägga mig i men det gläder mig att man nu börjar ställa en del kritiska frågor kring förra veckans val utspel om Pendeltåg inom Kalmar kommun. SR Kalmar redovisar i eftermiddag en del av dessa frågor och det förvånar mig att inte annan media tidigare ställt den grundläggande frågan:
*Tågen man vill använda för pendeltågstrafiken har använts på Tjustbanan. Där har avgångarna det senaste året regelbundet varit inställda bl a beroende på problem med tågen. De är väldigt gamla och det finns inte reservdelar att uppbåda. Hur ska man med dessa som grund kunna bygga en fungerande tågtrafik som människor kan lita på?
Jag är rädd att den som gjorde utspelet ville vara offensiv och hoppades att ingen skulle syna korten och avslöja utspelet som den valluftsballong det är! När Kalmar kommun är beredd att betala för nya tåg (ca 54 miljoner/tågset) då blir ambitionerna och engagemanget trovärdigt, inte innan dess.

Inga kommentarer: