tisdag, mars 30, 2010

MP - skäms de för Sverige?!

Idag på DN debatt och i SvD presenterar Miljöpartiet sitt underlag för valmanifest. Det är ett sammelsurium av allehanda stora utgiftslöften med stora subventioner inom olika områden, kopior av Centerpolitik - typ sänkt tjänstemoms och besked om att landsbygden minsann ska klara stora kostnadsökningar för drivmedel eftersom kostnaden kommer öka i framtiden när bensinen tryter i världen... Tesen verkar vara att det är bättre att slå ihjäl landsbygden direkt med stora skattehöjningar än att lösa bekymren med miljöbilar och nya drivmedel.

Men det som stör mig mest är en formulering som finns i slutet av artikeln:
Miljöpartiet har varit oppositionsparti och samarbetsparti. Nu går vi till val för att tillsammans med våra samarbetspartier fullt ut delta och bilda en ny rödgrön regering. Vi tror på den potential vi har i vårt land och vet att det kan bli ett mycket bättre land att leva i. Ett land att vara stolta över.

 Miljöpartiet är alltså inte stolta över Sverige som det är idag! På något annat sätt kan man inte läsa denna formulering. Jag måste säga att det är beklämmande att man indirekt i lanserandet av sitt valmanifest sägger att man skäms för Sverige... Det gör inte jag!
Med Centerpartiet och Alliansregeringen har ett bra land blivit ännu bättre. Vi har världens kraftfullaste energi och klimatpolitik. Vi skapar steg för steg bättre och bättre förutsättningar för företagande och företag och  det leder till fler och fler i arbete - trots en stor internationell finanskris så har vi fler i arbete nu än när de röd-gröna lämnade över 2006. Just idag har Åsa Torstensson och regeringen presenterat ( se DN, Svd) den största satsningen på infrastruktur någonsin. Det kommer göra Sverige ännu bättre och mer klimatanpassat!
Jag tycker att det är ett grundkrav att man som parti inte talar illa om sitt land, det gör MP och dess språkrör idag - det skäms jag över!

6 kommentarer:

Anonym sa...

skäms inte för landet sverige men skäms över den politik som nu förs i sverige där sjuka staffas för att dem är sjuka. till exempel.

Christer Jonsson sa...

Men det handlar inte manifestet om egentligen alls. och oavsett regering är jag stolt över Sverige därför regeringens politik är inte Sverige!

Akko sa...

Ja du Christer har en osannolik förmåga att lägga värderingar på andra. Du ska nog se det som att det är den Borgliga Regeringen vi är missnöjda med- för att inte tala om hur vi känner inför Centerpartiets svek i energipolitiken och såväl Kärnkraft- som uran frågan. Undrar hur stolt du är över ditt partis kovändning i dessa frågor. Jag säger som Ternström - det är pinsamt hur man hanterar demokratin och trovärdigheten för politiken!

Anonym sa...

Jag förstår inte varför centern försöker måla ut miljöpartiet som sin ärkefiende när de är de som står närmast centern politiskt? Vore det inte bättre att samarbeta och få en bra politik för både miljö och småföretag? Tycker det är riktigt sorgligt att centern har sålt ut hela sin själ till moderaterna och inte kan stå upp för en bra miljöpolitik längre.

Razmatazuz sa...

Jag kan ärligt säga att jag skäms över delar av Sverige. Jag skäms över att det finns så många i Sverige som kan tänka sig att lägga sin röst på ett främlingsfientligt parti i riksdagsvalet. Jag skäms över att kommuner vägrar ta emot ensamma flyktingbarn, och minst lika mycket över att ha en migrationsminister som inte heller vill ta emot dem utan skicka hem dem igen. Det betyder inte att jag skäms över hela landet Sverige och jag tror nog knappast att mitt parti menar så heller. Det tror jag nog att du förstår också.
Jag skulle verkligen inte heller vara stolt över Sverige om vi plötsligt hade en Nazistregering. Skulle du verkligen det?! Jag hade antagligen antingen anslutit mig till en motståndsrörelse eller flytt till ett land värt att leva i. Tyvärr så är det nog så att regeringens politik i mångt och mycket är Sverige. Den styr nämligen inte bara över skatter, utan över vår natur, våra möjligheter att färdas över korta och långa avstånd, den styr över vad saker och ting skall kosta. Visst älskar man naturen, djuren, många av människorna i Sverige men det betyder inte att man tycker att Sverige idag är ett land att vara stolt över. För att vara stolt så måste man väl vara mer än nöjd, och om man inte ens är nöjd så kan man inte gärna vara stolt. Eller hur?

Anonym sa...

Nä Christer du har rätt regeringens politik är inte Sverige och heller inget som är bra för Sverige. Att öka klyftorna leder inte till ett sammanhållet samhälle utan till avund ilska lidande för många människor