tisdag, mars 09, 2010

När länsstyrelsen inte sköter sig!

Även om jag är Centerpartist så lever jag ju inte nära lantbuksföretagen dagligdags. Men jag har med förvåning och förskräckelse konstaterat att länsstyrelsen i Kalmar län inte klarar sin uppgifter när det gäller att betala ut lantbruksstödet i tid och kommer undan med det! I myndighetsSverige så råkar den enskilde medborgare eller företagare illa ut som inte betalar sin skatt i tid eller moms i tid eller överhuvudtaget inte sköter sin relation till myndigheter inom de regler som fastställt. I många fall får man betala dryga extra avgifter för sin försummelse. Jag menar att detta synsätt borde vara tillämpligt även när en myndighet inte sköter sina uppgifter utan t o m skapar ekonomisk skada för enskilda och företagare.
En länsstyrelse såsom den i Kalmar borde få betala straffersättning till de företagare som skött sina åtaganden men ändå inte fått lantbruksstödet utbetalat i tid.  Då har vi skapat balans mellan myndigheter och enskilda.

Nå varför skriver jag om detta idag? Jo dels därför att vi i förra veckan på regionstyrelsen möte konsulter som just nu utvärderar länsstyrelsens sätt att fungera och detta var en av de frågor vi då talade om för dem. Det andra var att jag idag kollade in på Handelsbankens hemsida i Emmaboda och vad finner jag då.... jo de erbjuder en rörelsekredit till dem som inte får sitt lantbruksstöd i tid och hamnar i likviditetsbrist. Länsstyrelsernas misskötsel skapar uppenbarligen affärsmöjligheter bankerna, men inte betalar länsstyrelserna räntan för dessa lån - trots att man är orsak till dem!

2 kommentarer:

Mikael.R.Nilsson sa...

det är dumt att dem ska få vänta på sitt stöd. Men detta händer även folk som väntar på försäkringskassans handläggning om tex sjukpenning. det är också et problem för människor som är sjuka inte få dem nån kompensation för detta heller

Anna i Moshult sa...

Hej, Hej Christer!

Jag har själv varit i kontakt
med länsstyrelsen om var ersättningarna kan tänkas ha tagit vägen. Först var den 11:e mars och då fick jag efter mycket beklagande och förklaringar reda på preliminärt när två stöd kommer antagligen i april och maj, alltså mer än ett år efter vi sökte dessa stöd. Det sista stödet kunde hon inte få fram eftersom det var någon kod hon inte förstod sig på. Då lovade hon att ta reda på detta till dagen därpå och sedan ringa mig. Ingen har fortfarande ringt
mig, så jag ringde igen och denna personen sa att det antagligen bara
är en formsak att någon ska titta på pappren och skriva på, som hon sa en "skitsak". Då frågade jag vem handläggaren var, men se det
kunde hon inte heller få fram. Dock
kunde hon ju se vem som är högsta
ansvarig och det vet ju jag också
vem det är. Dessvärre kunde hon se
att utbetalning för detta stöd precis varit och att det skulle dröja till nästa gång. Jag köper en del av förklaringarna att det
varit extra kontroller i år av
betesmarkerna, men de borde kunna ge bättre besked och precis som du säger så borde de betala ut någon form av förseningsersättning. Det slår en också att det borde gå att göra någon slags omorganisation eller förenkling där man tittar ex bara på de med små stöd någon dag, de ärendena borde gå fort och då finge man många avbetade på en gång. Jag kan inte riktigt förstå detta!