söndag, juli 04, 2010

Reinfelt i Almedalen - tar munnen full

Gotland välkomnar i år på ett fantastiskt sätt med värme och sol. Och ikväll inleddes det hela med Fredrik Reinfelts tal i Almedalen. Retoriskt oerhört skickligt, levande och med mycket energi. Det var bra även jag inte blev chockad som Aftonbladets retorisk kommenator blev.

Men innehållsligt hur var det då? Ganska magert tycker jag och det är något som delas av bl a SvD även om det var som DN skriver mycket om jobbens betydelse och skatternas negativa påverkan på arbetslinjen. Det är en bra markering tycker jag.. Men jag saknade en bild av vad Reinfelt och moderaterna vill utveckla med Sverige, vad är deras dröm eller vision. Ikväll var svaret "more of the same" vilket inte skapar nerv och energi för en intressant debatt om Sveriges utveckling kommande år. Det var ett kortsiktigt tal.

Sedan innehöll det en del om allmän intresse och särintresse kopplat till den DN debatt artikel som han hade idag om Moderaterna som det statsbärande partiet. Det är för mig att ta munnen full... men framförallt förstår jag inte varför man som politiskt parti vill peka ut sig själv som DET statsbärande/samhällsbärande partiet. Dels tror jag inte det är något man gör utan något man av andra uppfattas vara, dels innebär det ju att man begränsas i sitt förnyelse och förändringsuppdrag av ett land, själva beteckningen är konserverande. Det är något som drabbat Sosseriet tidigare och jag har svårt att förstå varför man från Moderatledningen väljer att använda denna typ av beskrivning av partiet. De har den den legitimitet de behöver och att bli statsbärande och partiet med stort P som står för allmänintresset begränsar partiet snarare än förnyar och utvecklar det.

För Alliansen var det trots mina funderingare en bra start på veckan, med väldigt mycket folk och en energisk statsminister - det lovar gott för valrörelsen.

Inga kommentarer: