tisdag, mars 31, 2009

Sjukgymnastik i fara del 2

För någon vecka sedan skrev jag om en orimlig lagtolkning av jurister på SKL som förts vidare av medarbetare i Landstinget i kalmar län. Kontentan var att de sjukgymnaster som slutit vårdavtal med landstinget blivit av med sin avtalsreglerade och lagfästa etableringsrätt.

Jag tog initiativet till att föra frågan till mina kontakter i regeringskansliet. Företrädare för regeringen kan förvisso inte göra några skriftliga utlåtanden om lagtolkning, men man har gått igenom den tolkning SKL gjort och finner inte den rimlig enligt den information jag fått tillbaka. Detta innebär att om vi från landstinget och politiken meddelar att vi hedrar de avtal vi ingått, dvs att etableringsrätten kvarstår så är frågan ur världen. Jag ska i morgon på landstingsstyrelsens arbetsutskott föra upp frågan och hoppas vi kan döma av den då. Jag tror det finns ett brett politiskt intresse för det. Vi behöver dessa sjukgymnaster i länet, vår rehabilitering är fortfarande inte välutvecklad så det vore till stor nackdel för medborgarna om denna verksamhet hotades i länet. Att de som driver verksamhetern lugnas är också bra. viklet framgår av Västervikstidningens webb.

Inga kommentarer: