måndag, augusti 31, 2009

Felaktigt, domslut mot Odell

Idag kom domen mot Anna Odell och tyvärr väljer domstolen att fälla henne enligt uppgifter i SR och Barometern. Jag har tidigare tagit ställning för att hennes konstverk inneburit en så stor samhällsnytta och att det sannolikt inte varit möjligt att frilägga dessa problem i den psykiatriska vården utan det hon gjorde. Därför var hennes aktion motiverad. Jag kan bara beklaga att inte rätten såg detta och även om man domen är väldigt mild så blir hon dömd!

3 kommentarer:

Ola Berg sa...

Man kan alldeles utmärkt fästa ögonen på brister i vården utan att ta till brott.

Anonym sa...

Hej Christer jag läste precis ditt inlägg och måste säga att jag blev ganska chockad över ditt resonemang och ditt ställningstagandet i denna frågan.

Vilka problem inom den psykiatriska vården menar du att Anna Odell skulle ha frilagt genom sitt handlande?

MVH
Christopher

Christer Jonsson sa...

Hej

Jag menar att hon frilagt och visat på hur vi i den institution som psykiatrin är ganska ofta möter människor iu behov av hjälp. Den närmast automatiska reaktionen att bälteslägga en patient, vilket enligt alla riktlinjer ska vara en extra ordinär åtgärd. Hon har visat på hur utlämnad man blir när man hamnar i denna typ av sjukdomstillstånd. jag vet inte om du Christopher såg utställningen på kalmar museum. Men den illustrerade väldigt väl mitt resonemang.