fredag, november 14, 2008

veckans berättelse

Tillgängligheten är hög sägs det, men man kan undra hur den funkar... Jag har mött följande berättelse från en medborgare. Hon hade av läkare blivt bedömd att hon behövde göra en starroperation och att hon skulle få en kallelse till denna. När 13 veckor hade gått ringde hon till ögonkliniken och undrar varför hon inte fått någon kallelse och om hon ska behöva vänte länga till... Svaret blev, oj då det är visst dags för dig, kan du komma nästa vecka!
Jo visst det kunde hon och sedan utfördes operation och den följdes upp. Sedan skulle ju andra ögat också göras. Beskedet var då att du får en kallelse om 6-7 veckor. När 7 veckor hade gått ringde hon upp och svaret var detsamma även denna gång: oj då det är visst dags för dig. Kan du komma nästa vecka?? Medborgaren berättade för mig att hon tror att det funkar så här eftersom det i lnadstingskatalogen finns ett särskilt nummer till ögonkliniken öfr tidförfrågningar...

jag vet inte hur det är men det sätt att verka på är inte ok. Det ska inte krävas av patienten att man ligger på, landstingets verksamheter ska vara så professionella att man har en planering och kallar patienter i tid. Sedan är det ju underligt att hon inte fick sin tid direkt när doktorn bestämde att hon skulle opereras respektive vid uppföljn ingen tid för operation av nästa öga.

Denna hantering är oprofessionell och man undrar ju hur verksamhetsledningen kan låta detta fortgå!

Inga kommentarer: