torsdag, november 06, 2008

Konsten att lista sig!

jag mötte för ett tag sedan en person som berätta följande lilla historia:
Det var ett par som flyttat in till en av våra kommuner i länet. Och som nyinflyttad är man inte listad vid någon vårdcentral eller någon läkare. Frågan om att lista sig blev inte aktuell förrän en i familjen blev sjuk. Oj vart går vi nu?? Man ringde upp den närmast liggande vårdcentralen och bad om en tid för att få hjälp med den aktuella sjukdomen. Det gick bra tills personen på vårdcentralen fråga om var man var listad - ingenstans. OOOPPPS Det var ju inte bra. För att du ska få en tid måste du ju vara listad här. Kom in och lista dig så ska du sedan få en tid.... Jamen sa meborgaren i fråga - jag är ju sjuk och behöver en tid - kan jag inte lista mig med hjälp av dig direkt i telefonen eller när jag kommer för min tid hos läkaren --- nej var svaret från den offentliga vårdcentralen först lista sig sedan tid hos doktorn. tack sa medborgen och lade på och ringde till en annan vårdcentral - en av våra privata vårdgivare. Visst får du en tid. Läkarbesäket genomfördes och patienten och dennes familj listade sig på den aktuella vårdcentralen.
Den vårdgivaren vann 3 nya listade patienter och nöjda kunder den offentliga vårdcentralens varumärke förlorade i anseende och pengar.
Så går det när man ser till regler och administrativa system istället för patienterna och deras behov. Jag tror inte detta är signifikativt för alla offentliga vårdcentraler men ibland finns det en tendens till att systemet kommer före medborgaren i offentlig verksamhet. Det är aldrig ok!

Inga kommentarer: