söndag, november 09, 2008

grattis alla farsor!

Det är kanske lite förmätet att som kille och farsa gratta alla andra pappor, men jag gör det ändå. En dag som denna får man kanske tillåta sig att skriva: pappor är viktiga. Jag hörde för något år sedan en konsert med Mary J Blige ( fantastisk soul-r and b artist)där hon beskrev hur fäder överger sin barn och sina familjer och vilket ansvar man tar på sig som man när man gör det. Jag kan inte säga att jag riktigt kände igen mig i hennes beskrivning av familjeförhållanden, men jag har förstått att barn som blir pappaplösa är tyvärr inget ovanligt i fattiga stadsdelar i exempelvis USA. Men det som grep mig i det hon sa var snarare hennes predikan om fäders betydelse och deras skyldighet att ta ansvar för sina barn och sina familjer. Att vi då har en söndag då vi manifesterar pappas betydelse och kanske får tänka efter var och en hur vi fyller vårt ansvar som pappor är inte så dumt.
Jag tror att de flesta av oss med stolthet kan säga att vi är stolta över våra barn och det vi får göra för att hjälpa dem att finna och forma sina egna liv. Det är det vi ska fira på Fars Dag! Om det sedan blir tårta eller slips är bara lite extra för denna dagen. Det viktiga är att vi är en antal som får vara farsor runt om i Sverige! Grattis allihop - farsor är viktiga!!

Inga kommentarer: