onsdag, november 05, 2008

Vargen är här östran!

I dag kommenterar östrans Rolf Asmundsson min blogg not från i fredags om budgetutvecklingen i landstinget. Det är en ganska välvillig kommentar, det är dock två saker jag fundrar över:
- Det är trevligt att Rolf undrar vad jag tycker man ska göra för att minska underskottet, men det vore väl ännu viktigare att ställa den frågan till landstingsstyrelsen ordförande. Han har ansvaret och är så här långt svaret skyldig i den politiska diskussionen.
- I noten antas att jag ropar att vargen kommer, men sanningen är att vargen anlänt. Sjukvårdsunderskotten är här redan nu och växer i år. Det som var nytt vid budgetberedningen var att förvaltningarna erkänner att dessa underskott blir inte mindre nästa år utan kanske större. Vargen är här Rolf, problemet är att landstingsstyrelsen ordförande inte vill erkänna det utan hoppas på börsen och dolda fack i plånboken. Jag menar att det är en tveksam ekonomisk strategi, särskilt med tanke på det vi sett de senaste veckorna med sjunkande börsvärden och skatteprognos som skrivs ned. Vargen är här, tyvärr!

Inga kommentarer: