Häromdagen hade Dn nyheten att socialstyrelsen upptäckt att SMS påminnelser från vården är inte tillåtet utan strider mot det regelverk som de själva skapat. Och nu ska man göra en översyn av regelverket - det är bra eftersom de flesta som nyttjat denna service från t ex tandläkaren vet vilken nytta denna lilla påminnels kan göra. Vården vet också att det gjort att antalet patienter som inte kommer till en avtalad tid minimeras. Men något sått illustrerar socialstyrelse reaktionen det faktum att vi i vård Sverige inte ens är i närheten av att ha förmåga eller regelverk som gör att vi kan dra nytta av ny kommunikationsteknologi eller digitaliserngens möjligheter.
Lyssnade i fredags morse på Jim Easton chef för brittiska NHS som på fullt allvar menade att vi i vårdvärlden inte ens inlett den IT revolution som andra delar av samhället redan är igenom eller inne i. Den revolution som transformerar en hel verksamhet och ändrar spelreglerna helt. I vårt kringliggande samhället ser vi det i underhållningsbranschen, resebranschen, nyhetsvärlden, etc etc. En revolution som förändrar arbetssätt, informationsflöden, och som också förändrar maktförhållandena i en bransch.
Jag tro vi väntar både på de innovativa företag som kläcker innovationerna för detta och som har kraften för det. Men vi behöver också fundera på hur våra regelverk ska se ut som klarar integritetsfrågorna, men som inte hejdar en utveckling där patienten och medborgarna r en starkare roll. För det är min övertygelse att IT revolutionen kommer stärka patienterna och ge deras berättelser och upplevelser en mycket starkare betydelse än vad de har idag i vården. Det är något jag ser fram emot!
Avsatt chef får toppjobb i ny region
6 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar