lördag, mars 01, 2008

forts apoteks samtal

Det är bra att möta dem som arbetat med en fråga!! Som jag skrev i torsdags skulle jag igår fredag möta en av dem som arbetat med utredningen kring apotekens framtid. Några saker lärde jag mig.
1) Om utredningen genomförs i huvudsak som föreslagits kommer vi att få ca 25-30%fler apotek, dvs i en ort som nybro får man ett apotek till och dessutom bättre öppetider.
2) Om man använder den prismodell som föreslagit så kan samhället göra väldigt stora besparingar när väl systemet är i fullgång och etablerat sig, tar några år.

Jag framförde ganska rakt att utredningen är svår att se konsekvenserna av och ger ingen entydig bild av förväntad resultat, därför var det bra att få en fördjupad bild av hur man resonerat och varför. Ett viktigt underlag visar det sig ha varit en OECD rapport från sommaren 2007. Den säger att den svenska modellen vad gäller priser är ok, men att mycket mer kan göras. Bland annat bör sjukvårdens och landstingens roll öka när man introducerar nya läkemedel och prissätter dem.

Den mest paradoxala nyheten var dock - i världen är det tre länder som har statliga monopol på apotek - Nordkorea - Kuba och Sverige. Intressant sällskap!!

Frågan är nu hur vi tar oss ur det tveksamma sällskapet under bra former!

Inga kommentarer: