tisdag, mars 25, 2008

barnbidrag för föräldrar eller barn?

I dag har min kära partiledare väckt frågan om man inte skulle kunna/borde pröva att göra barnbidraget inkomstprövat. Det är en synpunkt som man som politiker möter ganska ofta, är det verkligen rimligt att alla föräldrar får lika mycket pengar i stöd från samhället oavsett inkomst!
Om man ställer frågan så, så blir nog svaret för många, nej, det borde anpassas till behovet av stöd. Problemet är dock att frågan är fel ställd, som jag ser det!

Barnbidraget är i grunden ett stöd till barnen, ska följa barnen och bidra till att de får sina behov tillfredsställda oavsett familjens resurser eller föräldrarnas vilja eller möjlighet att ge ekonomiskt utrymme för barnet!

För Centerpartiet har det sedan barnbidraget kom till på 40-talet ( tror jag) varit en självklar argumentation att varje barn är lika mycket värt oavsett familj, jag tror det är en god värdering och god ideologi, därför beklagar jag att partiet bestämt sig för att dra igång denna diskussion, det är ideologiskt ett missgrepp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så en människas värde symboliserar man bäst genom att ge bidrag?
Tyvärr är din ideologiska diskussion alldelles för påverkad av det socialdemokratiska samhället vi "alltid" levt i...

Anonym sa...

I denna fråga håller jag med dig Christer

mikael Nilsson