fredag, december 02, 2011

Vad kostar en länsgräns?

Jag fick för ett tag sedan frågan varför man höjer pendlarkostnaderna när Öresundstågen med Veolia börjar köra hela vägen till Kalmat och SJ försvinner som operatör. Jag visste då inte vad frågan handlade om och har ännu inte fått några bra svar - trots att jag försökt genom att ställa frågan både till landstingsstyrelsens ordförande och till VD för KLT, ingen av dem har svarat.

När jag studerar KLTs hemsida så kan jag bara konstatera att de har sannolikt slutit ett exempellöst dåligt avtal som straffar de länsbor som har mage att pendla över en länsgräns. Man har infört något som kallas sydtaxa och som innebär att allt pendlande över en länsgräns blir dyrare, oavsett var i länet man bor. Däremot den som pendlar inom länet har en betydligt lägre avgift. Kalmar län behöver fler som vill bo här, vi behöver skapa möjlighet för människor att nå en större arbetsmarknad för att de ska kunna bo här. Därför är det ofattbart att när man nu har en chans att införa en jämlik pendlingskostnad oavsett om det är inom länet eller över länsgräns som man pendlar så tar man inte den. Det är inte acceptabelt att höja pendlingskostnaderna i ett steg med 25 % för den som reser och det är inte ok att införa en länsgränsavgift.

Just nu kostar länsgränsen ca 300:- per månad för den som pendlar från min hemkommun - det är inte ok!

Inga kommentarer: