torsdag, augusti 18, 2011

Beroende är en sjukdom

Jag skrev i våras om förslagen i missbruksutredningen och att jag tyckte det var bra att man nu byter perspektiv. Nu närmar sig remissarbetet och då gläder jag mig åt att MP landstingsrådet Jessica Rydell idag har en debattartikel i Barran och på sin blogg, där hon ställer sig bakom utredningens huvudinriktning. Det är inte alltid jag på denna blogg berömmer en politisk konkurrent, men idag sker det..:-)

Jag tror nämligen att om vi ska få till en förändring av beroendevården så krävs det gemensamma politiska tag. Det visar inte minst debaclet som den rödgröna majoriteten i landstinget skapade kring Beroendecentrum i Kalmar, där man sökte konflikt istället för att ta vara på det faktum att vi från Allianspartierna ville hitta en lösning. Jessicas inspel om utredningen har också betydelse för arbetet i vårt landsting och jag hoppas hon nu tar initiativ så att vi kan utveckla beroendevården också i vårt län och att landstinget då verkligen kan ta sitt ansvar - för det behövs.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: