Precis som man kunnat misstänka så har SJ drabbats av närsynthet, i varje fall om man får tro DN´s reportage i dag om hur företaget minskat underhåll och investeringar. det är inte många år sedan staten fick gå in och rädda företaget med kapital för att man misskött sig och gjorde stora förluster. Nu gör man förvisso hyggliga vinster, men man har missat att dessa bör användas för investeringar så att man klarar att fungera som ett pålitligt tågföretag. Nej vinsterna har man lagt i ladorna och skickat vidare till staten. det är inte underligt att X2000 tågen stannar, falerar, inte klarar tidtabellen - man har inte underhållit dem och man har inte skaffat nytt tågmaterial som kan ersätta dem.
Så kan man bara sköta sig när man inte har konkurrens. Hade SJ haft konkurrens så hade man förlorat till varje konkurrent som kunde erbjuda pålitligt tågtrafik - dvs där du vet när du kommer fram. Därför tror jag att SJ kommer att må bra av att få konkurrens de närmaste åren så att man tvingas tänka på kunderna och inte på enstaka års vinstmål. För med konkurrens kommer man bli av med kunderna om man fortsätter att köra tåg som man gör nu. I vårt län har vi ju sedan tidigare sett hur SJ hanterar monopolsituation. När man tog över ansvaret själva för tågtrafiken till Göteborg satte man in 80-tals vagnar som är skitiga och slitna - men vi som kunder har inget alternativ om vi vill åka tåg till Göteborg - det är så man gör när man har monopol!!
Remissrundan klar – kritiska svar till Vårdkompetensrådet
11 timmar sedan
3 kommentarer:
Förutom konkurrens så tror jag att de få ekonomiska initament som finns för SJ att faktiskt få fram sina tåg i tid är viktiga att belysa. Ett sådant är att försenade resenärer faktiskt utnyttjar sin rätt att reklamera sin resa, om alla skulle göra det sätter det i alla fall ytterligare lite press på SJ att förbättra sig. Skulle därför vilja tipsa om SMSreklamera (www.smsreklamera.se) som ger möjlighet till reklamation av en resa via ett sms något som gör det enklare och smidigare att reklamera sin resa direkt.
Vi har ju även andra tågoperatörer i detta län som i princip aldrig passar tiden eller kör med undermåliga tåg, dvs Veolia (som trafikerar Stångådalsbanan och Tjustbanan). Idag kör man man fräsha tåg på Tjustbanan, medan man trafikerar Stångådalsbanan med gamla rälsbussar som borde har skrotats för länge sedan. Stångådalsbanan har ju långt mycket mer passagerare än Tjustbanan. Jag missunnar inte Västervik att ha bra fordon, tvärtom. Men vi måste få ordning på denna trafiken omgående, även om det blir dyrare för KLT. På lång sikt kommer det däremot bli billigare. Fortsätter detta kommer det inte finnas en enda resenär på dessa tåg, i alla fall betydligt färre. Säg nu upp avtalet med Veolia och ta in nya anbud på trafiken så att denna trafik en gång för alla kommera att fungera på nytt.
Hej Bra tips om hur man reklamerar resors på SJ, det visste jag inte om och det gör nog inte många andra heller. Och det är viktigt att reklamera sin resa.
Vad gäller Stångådalsbanan håller jag helt med om att man måste få ordning på den trafiken, uppenbarligen har misskötseln inte upphört efter att KLT tog över hela ansvaret. Jag ska göra vad jag kan för att driva frågan!!
Skicka en kommentar