måndag, augusti 30, 2010

Hur mycket har avgifterna höjts?

Härom lördagen var jag på Nybro torg och då blev jag uppsökt av en man som ställde följande fråga:
- Hur mycket dyrare har det blivit med sjukvården?
Jag svarade  att det har höjts rejält men exakt vet jag inte. Han berättade då historien om sin mamma, som är en pensionär med låg pension och som inte har högkostnadsskydd just nu för sin sjukvård. Hon skulle nu göra en vanlig besöksrunda som inkluderar provtagning på hälsocentralen, röntgen i Kalmar och därefter ett besök hos doktorn på en av sjukhusets kliniker. Det kostar inklusive sjukresor 900:- och är något som drabbar denna pensionär under en väldigt kort tid, kanske inom ramen för en pensionsutbetalning - det blir en stor andel.

Jag kollade upp hur mycket det har ökat sedan 2006 och de rödgröna s k rättvisepartierna tog över.... jo då hade samma runda med besök kostat 650 kronor, dv vi har haft en kostnadsökning på 38% sedan 2006. Jag måste erkänna att jag blev chockerad över utfallet och att kostnaderna ökat så snabbt. Något måste göras åt detta!
Vi har från Centerpartiet och Allianspartierna lovat att återställa de höjda egenavgifterna för hjälpmedel som närmare dubblerades förra året, men vi måste också gå igenom patientavgifterna och se om det går att ändra i dem också. Vi ska ta ansvar för ekonomin, men de orättvisor som de rödgröna skapat kan inte få fortsätta oförändrat vid en Alliansseger efter valet. Jag tror att vi måste också se på möjligheten för en patient att dela upp betalningen om man drabbas av stora kostnader på kort tid.

Anders Henriksson och de röda partierna har nu visat sig från sin rätta sida - de är orättvisepartier! Hur kan ni försvara avgiftshöjningar på 38%?

Inga kommentarer: