söndag, november 15, 2009

En kall vind över Sverige

I ett antal tidningar (SvD, DN, GP) presenteras idag en ny opinionsmätning. Jag vet man ska inte hänga upp sig på en, men det är ändå så att resultaten av denna undersökning skickar en kall vind över Sverige - SD långt över 4 procentsgränsen. Jag ska erkänna att jag är både bedrövad och förskräckt över att SD efter sin uppvisning i islamofobi och främlingsfientlighet den senaste tiden så tydlig ökat sitt stöd. Det är en entydig utmaning för oss som står för en humanistisk hållning där alla människors lika värde är själva utgångspunkten.

Jag tror det är oerhört viktigt att möta SD med en värderingsdebatt och utifrån det diskutera hur vi vill att ett samhälle ska fungera och hur vår värld ska fungera för att ett välfärdsrikt och hållbart samhälle ska vara möjligt. Men det är klart det går inte att låta bli att också belysa SD partiets inkonsekvens och hyckleri. De odlar en världsbild om svenskhet som aldrig varit korrekt och aldrig kommer bli korrekt. Sverige är ett land av inflyttare och kommer alltid att vara. Vår rädsla för förändring får inte hindra oss från att se och inse att vi behöver människor från olika delar av världen för vår utveckling och vår välfärd, på samma sätt som andra länder och delar av världen behöver oss. Som man säger på engelska: We are in it together!

10 kommentarer:

G.E Online sa...

SD behövs i svensk politik. Herregud vad fan är du rädd för?

Anonym sa...

Man börjar kunna andas.

Oscar Fredriksson sa...

Bra skrivet Christer,

Viktigt att vi visar på vår vision för framtiden och hur vi bättre kan ta tillvar den resurs som invandringen innebär - inte minst ekonomiskt.

Ett tydligare individperspektiv i integrations- och migrationspolitiken som ser möjligheter istället för brister är en bra start.

http://oscarfredriksson.centerpartiet.net/mina-fragor/integration/

Thoralf A sa...

Anser du att Mahmoud Aldebe skulle ha fått kandidera för Centerpartiet till riksdagen?

Oscar Fredriksson sa...

Nej - jag tycker att det var rätt av nomineringskommitten att inte låta honom kandidera.

Thoralf A sa...

Christer kan du inte svara själv?

Oscar
Kan du motivera ditt svar.

John sa...

Själv tänkte jag rösta på SD då alla andra partiet har misslyckats så kapitalt med invandringsfrågan.

Det är min demokratiska skyldighet att rösta på det arti som bäst representerar mig.

Christer Jonsson sa...

Hej alla ni som kommenterat, kul. Vad gäller Mahmoud A så delar jag Oskars slutsats, eftersom man ska vara säker på att den som kandiderar för centerpartiet delar våra grundvärderingar hela vägen - alla människors lika värde. Och det är ju därför en del av er som kommenterat mitt inlägg aldrig skulle kunna kandidera för Centerpartiet.

Thoralf A sa...

Tack för ditt svar Christer.

Mahmoud Aldebe är då inte välkommen till Centerpartiet då han inte delar era värderingar om "alla människors lika värde".

Slutsatsen av detta är ju mycket intressant då han företräde Sveriges muslimska förbund i det aktuella brevet. Det innebär alltså att du Christer och Centerpartiet anser att medlemmarna av detta förbund är personer som det absolut inte går att samarbeta med på något sätt för Cenerpartiet.

Anonym sa...

Sverige ar ett land av inflyttare !
Jo det ar sant men dessa inflyttare har tidigare varit fran vasterlandska kulturer. Den invandring som nu pagar ar inte invandring utan del i varldens genom tiderna storsta folkvandring.
Det finns ingen som kan pasta att nagon folkvandring i historien varit fredlig. Den folkvandring vi nu ser till europa ar bara i sin linda.