lördag, november 14, 2009

Dahl har rätt, men lite fel

I torsdagens tryckta Barometern framgick det att i en av länets kommuner hade landstinget gjort skillnad på om vårdpersonal var anställd i offentlig tjänst eller privat och vägrat vaccinera dem i privat tjänst. Det var ju helt galet och att ha missförstått riktlinjen att vårdpersonal ska prioriteras i vaccineringen. På detta reagerar Per Dahl i Barometern, med rätta. Om jag förstått det rätt så har fler än Per Dahl reagerat och misstaget ska vara på väg att rättas till.

Men det finns en annan tes i kommentaren till "diskrimineringen" och det är att vi inte ska göra politik av vaccineringen. Det finns ingen sådan deal i landstinget och min kommentar i fredags tidningen generellt om hur vaccineringen fungerar i länet illustrerar det. Jag är övertygad om att mycket i vaccineringsprocessen kommer att behöva både diskuteras och bedömas både regionalt och nationellt.

Det som för min del gjorde att jag inte agerade i frågan i torsdags var det enkla faktum att jag inte kunde läsa det på Barometerns websida.... Barometern har sedan en längre tid begränsat vilka nyheter man lägger på webben och det gör att om man inte är på plats i tidningens spridningsområde så är det inte lika enkelt att få del av det som skrivs .... och jag var inte vid mitt eget frukostbord på torsdagsmorgonen.

Så kära Barometern stimulera debatten släpp ut mer av era nyheter på webben, det kommer öka intresset för er som nyhetsförmedlare och länets debattcentrum - det vore väl bra!

Inga kommentarer: