Har i eftermiddag varit på ett intressant seminarium om elbilar och när de kan bli något som den vanlige konsumenten kan köpa. I det avsnittet var seminariet deprimerande. Samfällt oavsett moderat eller miljöpartist, oiika delar av industrin tror ingen på att laddbara elbilar blir någon viktig del av marknade förrän etfer 2015 och på allvar först 2020.
Förvisso börjar det nu visas upp fler och fler modeller, men inga är i fullskalig produktion, kostnaderna för dem är alldeles för höga fortfarande även om de är billigare att köra.
Samtidigt var det positiva att både på seminariet och runt om Sigyn där seminariet hälls visades upp modeller som entreprenörer av olika bakgrund tagit fram. Man har byggt om existerande bensin bilar till elbil och i många fall med väldigt gott resultat. Här finns en nybbygaranda som är väldigt spännande, dock kommer det ta ett bra tag innan vi konsumenter på allvar kommer att börja köra elbil - tyvärr. Vi får så längte leta efter andra miljöbilar som är levbara. Där måste vi nog ännu mer tittat efter bränsleeffektiva bilar oavsett bränsel. Etanolbilarna har här en jätteutmaning om de inte enbart ska bli en kortvarig företeelse. Vi måste från de offentliga fundera på hur vi stimulerar rätt utveckling utan att låsa den vid en given teknik, det är särskilt viktigt eftersom vi inte ännu vet vad som bär för framtiden och därför bör stimulera mångfald.
Nu ska jag lyssna på Jan Björklund, blir intressant att se om han i år håller ett nytt tal eller om han även denna gång recyclar som han gjorde förra året. Han har ju en opnionsframgång att vårda, ska bli spännande att se hur han väljer att göra det.
Remissrundan klar – kritiska svar till Vårdkompetensrådet
6 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar