söndag, april 20, 2008

äldreriksdag

Torsdag - Fredag var jag på ett intressant evenemang - Äldreriksdag. Det är på ett sätt udda att vi anordnar ett särskilt evenemang för att diskutera en specifik åldersgrupp som om de inte vore individer. Men det bjöd ändå på en rad intressant aktiviteter.

Det bästa seminariet handlade om äldre och läkemedel. En professor Yngve Gustavsson från Umeå föreläste så jag blev alldeles jättebekymrad. Han hävdade att av alla äldre som kommer till en akutmottagning är 1/3 läkemedelsförgiftad, dvs lider av så allvarliga biverkningar att de blir sjuka. Jag visste redan innan att läkemedel i väldigt begränsad omfattning provas ut på äldre, men hade ändå inte insett hela problemet ( om man nu kan det?). När en människa passerar 80-85 år så har kroppens funktioner ändrats så mycket att man inte kan tillämpa exempelvis vanlig dosering av läkemedel. När jag blir så gammal kommer jag ha 25% mindre vatten i kroppen, vilket påverkar hur stor en dos ska vara, jag har en helt annan njurfunktion, vilket påverkar hur stor en dos skall vara osv. Yngve hävdade att hans läkarkollegor i allt för liten utsträckning kan något om de förändrade kroppsfunktionerna hos den som är över 80.

Min slutsats är att dels måste vi härhemma stärka läkemedelsgenomgångarna hos vår äldre, men dels måste vi nu dra igång ett fortbildningsprogram för läkarna i primärvården och i nästa steg på övriga områden så att de får en bättre kunskap. Det skulle spara mycket lidande, och mycket pengar!!

Ett annat intressant pass var Centerpartiets eget, där Lennart Levi förelästa om gott åldrande. Han är en fantastisk person med den erfarenhet och kunskap som han nu använder för att omforma sverige i riksdagen och som vi passerade 75 har en energi för att ta tillvara varje dag. Hoppas han får ännu en period i riksdagen efter 2010.

Inga kommentarer: