tisdag, januari 04, 2011

kapa banden med skåne...

Jag åker så ofta jag bara kan tåget från Emmaboda till Kalmar. Oftast åker jag tåget 8.06 som startat på morgonen i Malmö. Det är notoriskt sent, ofta bara 5-10 minuter, men för ofta betydligt mer, idag kom det aldrig fram till Kalmar ens... När man tittar på var förseningarna börjar så är det ofta sent redan från början och sedan accelererar det. Detta är ett tåg som gymnasieungdomarna från Emmaboda använde för resa till skola i Nybro och Kalmar och under hösten måste det varit många dagar de kom försent till första lektionen på morgonen. Idag var det inga skolungdomar utan folk på väg till jobbet som antingen valde bilen eller blev kraftigt försenad till arbetet- det är inte ok. Är då förseningarnas Skånes fel... nej kanske inte, men det är ett problem att detta är ett tåg som startar i Skåne som ett slags fjärrtåg, men när det kommer till oss i huvudsak är ett pendeltåg som är väldigt viktigt för studie och arbetspendlingen. Denna dubbla roll fungerar uppenbarligen inte. När tåget blir sent från Skåne så prioriterar tågledningen i Malmö alltid ner detta tåg så att andra tåg på väg ut mot Stockholm och Malmö går före på banan - konsekvensen blir en icke fungerande pendling. Jag tror att man framöver måste fundera på hur olika tåglinjer läggs upp och vilken roll de har så att inte ännu fler människor tappar förtroendet för kollektivtrafiken- för det är det som sker nu och det hotar i förlängningen både tillväxten i regionen och t ex befolkningsutvecklingen i våra mindre kommuner.

So... ur tågsynpunkt måste vi nog fundera igenom banden till Skåne och hur vår pendlingstrafik ska fungera framöver. Jag menar att den nuvarande situationen ytterligare förstärker argumenten för lokalt pendeltåg Kalmar - Alvesta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett klokt förslag!

Det vore som om pendlarna mellan Stockholm central till Jakobsberg vore beroende av om det tänkta fjärrtåget Malmö - Västerås var försenat eller ej.

Men eftersom det bor mindre antal människor här, både till antal och riksdagspersoner, är det desto viktigare att sortera ut vad som är fjärr- och lokaltrafik.