måndag, januari 10, 2011

Tågservice - hur svårt kan det vara?

Idag läser vi i Barometern en sorglig historia om en kvinna (läs hennes insändare här)  som blev avkastad av Kustpilentåget i Hultsfred eftersom hon inte hade kontanter till biljetten utan enbart ett betalkort. Jag tycker Sebastian Hallén har helt rätt när han konstaterar att det är inte särskilt mycket 2011 när man inte på ett tåg som KLT ansvarar för kan betala med ett betalkort - det är istället helt bedrövligt! Dessutom är det ju ironiskt nog så att KLT på andra trafikmedel försöker få bort kontanthantering, så på bussarna vill KLT ju inte att man betalar med kontanter utan på andra sätt. Det är inte lätt att vara kund i kollektivtrafiken. Det är inte alltid trafiken går och när den väl går så måste man som kund veta exakt på vilket sätt man på just detta färdmedel kan betala. KLT deltar ju i ett projekt med att fördubbla kollektivtrafikresandet, ska det lyckas krävs nog ett mer serviceorienterat arbetssätt, som t ex innebär att bussen eller tåget går och att det är enkelt att betala! Tala om utmaning...

Inga kommentarer: