DN har de senaste dagarna ägnat kraft åt att måla upp en skrämselbild av omregleringen av Tågtrafiken. Man blandar äpplen och päron friskt för att få ihop bilden. Det faktum att vi fram till 2006 hade en sosse regering som valt att prioritera ned satsningar på infrastruktur och underhåll av vägar och järnvägar vilket lett till stort slitage och stora bekymmer. Sedan förtiger man det faktum att Alliansregeringen höjt anslagen till underhåll rejält utan påstår att inget har hänt ( läs Departementsbloggen för fakta) och idag toppar man sin historia med en helt galen rubriksättning både i tidningen och på webben om att nu väntar chockhöjda biljettpriser på tågen, när det sedan visar sig i den egna texten att det på 10 års sikt kan påverka biljettpriset med några procent och SJ´s talesman meddelar att vi är inte säkra på att det påverkar priset alls. Man undrar ju vilka ärenden DN och Expressen går, kan det vara så att de fallit för någon intressegrupps lobbyism eller vad är det frågan om - för deras påståenden i artiklarna har inte mycket med verkligheten att göra.
Sedan är det ju så att den som åker mycket tåg - vilket jag gör - kan ju inte vara nöjd med hur SJ fungerar och sköter sitt uppdrag som man hittills haft monopol på. De behöver utmanas och nya idéer och satsningar behöver komma till. DN´s artiklarna röjer samma monopolälskande som fanns när telefonmarknaden avreglerades, men jag tror det är svårt att hitta någon som vill tillbaka till TELIAs/Televerkets monopoltid möjligen någon avdankad socialist, men sådana finns det väl inte på DNs och Expressens redaktioner?
Kortare antibiotikakur biter på bakterier i blodet
12 timmar sedan
2 kommentarer:
Bra skrivet. Jag är helt chockad över hur de degraderar sig själva på detta sätt.
Hur viktigt är det egentligen att vinna ett val för de röd/gröna? Lögner verkar vara helt på sin plats, man är dessutom stolta över det.
Frågan är: Hur långt har indoktrineringen egentligen gått i dessa led?
DET blir jag skrämd över...
Det är en stor skillnad på telefoni och järnväg. Att avreglera och konkurrensutsätta en järnvägen i ett så litet land funkar inte. Det finns helt enkelt inte resenärer så det räcker. De bolag som försökt har kk eller är statsstöda från Europa och håller sig därför flytande, inte mer. Hur mycket gamla avdankade lok och vagnar snurrar inte omkring i dag. De som startade "rörelsen" har börjat återta delarna just p.g.a. det inte fungerade. Det fanns problem även för med järnvägen, men de är inte lösta med avregleringen, på något sätt.Politiska illusioner blir inte bättre bara för att de upprepas som teser.
Skicka en kommentar