tisdag, oktober 06, 2009

Reflex reaktion

Jag skrev i söndags en kommentar (se nedan) om den debatt som Aftonbladet drev igång kring Örnsköldviks sjukhus beslut att nyförlösta kvinnor bör åka hem efter 6 timmar. Jag var väldigt tydlig i min kommentar att jag vet inte om detta är rätt beslut, det kanske det inte är. Men min tes var och är att man alltid måste ställa sig frågan är det bra att vara längre än nödvändigt på ett sjukhus och hur ser alternativen ut. Den frågan ställdes inte i artikeln och ej heller i den kommentar som en namngiven person gav. Jag har nu fått ett antal kommentarer på mitt blogginlägg och ingen problematiserar frågan om sjukhus utan reaktionen är den att jag som man vet inget om detta (kan vara sant) och att beslutet i Örnsköldsvik är felaktigt. Ingen funderar på det faktum att i snitt fler än 10 % av dem som är inneliggande på sjukhus får vårdrelaterade infektioner. Ingen funderar på det faktum att vi får alltmer antibiotika resistenta bakterier som gärna sprids i sjukhus miljö. Därför tycker jag fortfarande att man bör ställa frågan till sjukvården: Om ni vill att nyförlösta ska åka hem snabbare - vilket stöd ger ni när det tjurar till sig, kan vi lita på det. Det är den viktiga frågan och den kan bara vården i Örnsköldsvik svara på.

2 kommentarer:

Anders W Jonsson sa...

Ser man till bakgrunden så verkar det dessutom som om Ö vik ej tidigare haft tidig hemgång. De hade mycket långa vårdtider. Det ser ut som om landstingsledningen föreslagit att Ö vik bör ha samma rutiner som man har på det andra sjukhuset i länet nämligen Sundsvall. Det finns ett fenomen man ser på små BB. Låt mammorna stanna länge länge länge.

Anonym sa...

KROSSA LIBERALISMEN! vars människovärde heter Pengar. Skuggbudgeten. Detta var årets gladaste dag. VÄCK med borgarnas klasskamps-TERROR mot de sjuka, VÄCK med Reinfeldts förbud mot att vara långvarigt sjuk, till Gehenna med Alliansen. Man skall rösta RÖDGRÖNT, punkt.

- Peter Ingestad, Solna