måndag, juli 13, 2009

Semesterdagar med en notering....läkarrockar

Jo det är semester så därför blir skrivandet inte så regelbundet som annars. Men jag följer ju radio och tidningar och man gör sina noteringar.

Idag hade Studio 1 ramlat i sommarfällan och gjort en långt reportage om läkarna och läkarföreningen som slåss för att behålla läkarrocken. Den är en företreelse som allt mer försvinner i takt med arbetet att göra svensk sjukvård så riskfri som möjligt från olika typer av vårdrelaterade infektioner. Men detta allmän intresse verkar inte journalisten på radion begripoit. Nej man låter läkarna domdera om hur detta hotar läkarrollen och att det är viktigt att det syns vem som är läkaren på en akutmottagning.....

Jag i min naivitet trodde att det märktes genom att man hade kompetens och förmåga att hantera olika medicinska situationer och ytterst genom legitimationen. Men jag inser det sitter i rocken..... Det är sorgligt att man från skrået fortfarande utgår från sig själva och inte från patienten, då hade det aldrig blivit en fråga om rock eller ej. Då hade man insett som läkare att jag ska avstå läkarrocken för att bidra till att minimera riskerna för mina patienter, men tydligen icke. Läkarföreningen i Uppsala borde tas i örat av läkarförbundet och läkarsällskapet för dåligt professionellt omdöme!!

Inga kommentarer: