tisdag, maj 26, 2009

Med byxorna nere ...

Idag redovisar SR ekot ett mycket bra men alldeles hemskt reportage om grisuppfödningen i Danmark. Jag ska erkänna att det har hänt att jag köpt dansk fläskfilé och att jag tagit lätt på de påståenden som funnits från bekanta inom svenskt jordbruk om att sjurhållningen i Danmark inte är något vidare eller rättare skrivet dålig. Men jag får erkänna jag var naiv, jag trodde inte detta var möjligt. Dansk grisuppfödningen har idag blivit taget med byxorna nere, men också svensk livsmedelshandel som inte ställt några krav och vi svenska konsumenter som köpt Danskt.

Nu är det slut för min del, kan jag undvika danskt griskött så kommer jag att göra det i fortsättningen, tills dess jag fått tydliga garantier för att djurhållningen är ok. Dansk grisuppfödningen har lite att bevisa, så också ica, konsum m fl. Men störst påtryckar kraft har vi konsumenter, avstår vi från kött där vi inte vet djurens förhållanden så försvinner det snabbt från handeln. Den insatsen får vi nu hjälpas åt med!

Inga kommentarer: